کارگاه‌های آموزشی- حرفه‌ای "از دانشجویی تا حرفه‌مندی"


کارگاه‌های آموزشی- حرفه‌ای "از دانشجویی تا حرفه‌مندی"

نویسنده: مما
از دانشجویی تا حرفه مندی

مجموعه کارگاه‌های آموزشی-حرفه‌ای
" از دانشجویی تا حرفه‌مندی"
 
هدف از برگزاری این سه کارگاه متوالی از سوی محمدرضا حائری اینگونه بیان گردید:
برای پی‌بردن به چگونگی تحقق معماری معاصر ایران، ضروریست که ما در یک نوبت مستقلاً به معماری و کلیه‌ی وجوه مرئی و نامرئی آن پرداخته و در نوبتی دیگر بطور مستقل به معماری ایران و تمامی شرایطی که ایرانی بودن معماری را تأمین می‌کند بپردازیم.
بنابراین هدف، جلسه اول از این مجموعه کارگاه در تاریخ 6 اسفندماه 1392و با محوریت "معماری" برگزار گردیدتا اعضا به شناخت "چرایی و چیستی معماری" بپردازند.
در جلسه‌ی دوم که در تاریخ 13 اسفندماه 1392و  با محوریت "معماری ایران" تشکیل گردید، محمدرضا حائری با بیان این پرسش که :"ایرانی بودن به چه معناست و ایرانیت در چیست؟" گفتگو را آغاز نمود.
برای این منظور ابتدا شرحی بر لایه‌های شکل‌دهنده‌ی مفهومی به نام ایران ارائه گردید و سپس با تعریف هر لایه و بررسی تطبیقی آن‌ها، ایران شناسی به ترتیب زیر صورت پذیرفت:

  • ایران به مثابه سرزمین
  • ایران به مثابه تاریخ
  • ایران به مثابه فرهنگ

در خلال این گفتگو، شرکت‌کنندگان با انجام دو تمرین، بر دانسته‌های خود نسبت به ایران و ایرانیت، شک بردند تا راه را برای پژوهش در رابطه با سوال مطرح شده در ابتدای جلسه باز نمایند.
در نوبت عصر و با قیاس میان آنچه بر معماری، ادبیات و موسیقی ایران در طول زمانه گذشته است، محمدرضا حائری به بیان راه‌هایی برای نیل به مفهوم "معماری ایران" پرداخت. در ادامه و با بررسی نظام الگویی در معماری ایران و نیز قیاس میان "سازماندهی آگاهانه‌ی نوا" در موسیقی، "سازماندهی آگاهانه کلام" در ادبیات و "سازماندهی آگاهانه‌ی فضا" در معماری، راه‌های شناخت معماری ایران به گفتگو گذارده شد.
در ادامه‌ی این گفتگوها و در جلسه‌ی سوم که در روز 20 اسفندماه و با محوریت "معماری معاصر ایران" برگزار خواهد گردید، در فضای گفتگو و هم اندیشی کارگاه، شرکت کنندگان در نوبت صبح با موضوع "عصریت در معماری ایران" آشنا خواهند شد و سپس در نوبت عصر با بررسی نمونه‌هایی از عصریت در معماری ایران، به بررسی موضوع "چگونه پروژه‌ی خود را تعریف کنیم؟" پرداخته خواهد شد.
 
جهت مشاهده‌ی گزارش تصویری جلسات پیشین، می‌توانید به بخش نگارخانه مراجعه نمایید.